Sammanfattning crossfit ca 3 månader

Nu har jag kört crossfit sedan månadsskiftet juli/augusti och jag kan säga att det är mitt absolut bästa beslut kring träning och välmående nånsin.
 
Det är så sjukt skönt att inte stå på gymmet och vara utseendefixerad, känna att folk står och glor och FRAMFÖR allt slippa den där jävla "var på gymmet och bara gå runt och vara snygg" stämmningen som är ibland.
 
I CROSSFITBOXEN finns inga speglar, inga som glor, och framför allt inga spännisar som tror att en stor biceps gör honom till kung, det finns inte heller några jävlar som släpper "lätta" vikter och grymtar för att folk ska kolla nära man är pumpad.
 
I BOXEN kör alla in i kaklet, alla är där för att göra skitgöras, må illa men tycka om det.
Jag älskar att gå dit och kötta en wod, lyfta en tung vikt eller sätta ett olympiskt lyft riktigt bra.
 
Det finns många fördomar mot crossfit som 
 
Hög skaderisk
Att man "Fuskar" i lyft och övningar
 
Ja skaderisken är hög, om du gör fel.
Du lyfter tunga vikter över ditt huvud, du utsätter din kropp för hög belastning varje gång och gör du fel skadar du dig.
 
MEN med en bra coach, tålamod och att du tänker lite själv är inte skaderisken högre än styrketräning.
 
På gymmer handlar det mycket och att få en lätt vikt så tung som möjligt, du lyfter hantlar rakt ut från kroppen, du gör latsdrag för att träffa bara latimus dorsi, onaturliga vinklar och hög belastning på enskilda muskler.
 
Crossfit handlar mycket om att göra en tung vikt så lätt som möjligt genom att koppla in fler muskler.
Du lär dig hur kroppen fungerar, hur din kropp klarar att belastas på bästa sätt utan skador.
 
Och det här med "fusk" , många syftar på att vi kippar i en pullups, du svingar dig upp genom att använda benen och bålen.
Det är för att 150 pullups blir jobbigt att göra strikt haha, testa.
Som sagt handlar det om att lära sig att göra jobbet så effektivt och bra som möjligt och enligt mig är det smart.
Rösta på mitt bidrag!
 
Jag ser hellre att jag är stark, kan göra knäböj med ett ben med bra kontroll, göra pullups på löpande band och kunna hoppa jämfota över en meter hög låda. Än att jag får pump och 1 cm i enskild muskel.
 
Sammanfattat har jag jag aldrig haft så kul på träningen som nu, jag har aldrig mått bättre fysiskt, jag har aldrig varit starkare eller haft bättre kondition än nu.
 
Det är helt ok för mig!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback