Vad menar jag med bra mat?

För att förtydliga vad jag menar med "bra mat" mm skriver ett inlägg om just det. (På begäran)
 
Jag hamnar ofta i diskutioner om mat, inte hur mycket eller hur lite man äter utan snarare om vad.
Tro mig, jag får i mig min beskärda del av skit också, jag älskar godis, glass mm men nu pratar vi om den dagliga maten.
 
Jag ska ge er ett extremt tydligt exempel:
 
För mig är klyftpotatis följande.
 
Potatis
Lite olivolja
Salt och lite peppar och kryddor men gillar tex: rosmarin,timjan osv
 
 

I en färdiglagad matportion från ett stort matföretag har de klyftpotatis med följande ingredienser.
 
Potatis
DRUVSOCKER
Rapsolja
Salt
 

Ser kanske helt ok ut för de flesta, men problemet är att det som gör att du ändå tycker maten är helt ok att är är just druvsockret, hjärnan älskar socker och denna maten är fylld med tillsatser för att maten ska smaka bra trots masstillverkning och nedfrysning.
 
Vill vi ha EXTRA socker i maten?
 
Här kommer ett exempel på hela rättens näringsinnehåll.
 

Energivärde per 100g

Energi 520kJ/120kcal
Protein 4.5 g
Kolhydrat 14 g varav sockerarter 5 g
Fett 5 g varav mättat fett 2 g
Fiber 1.5 g
Natrium 0.2 g motsvarande koksalt 0.6 g.
 
Här är det absolut inte kcal jag kollar på utan mer på att över 1/3 av kolhydraterna är socker?
Enkel matte säger att om du endast får ut 25 gram "näring" på 100 gram total, då måste något annat fylla upp?
 
Svaret är gissningsvis, Vatten och ?.
 
Jag är ingen forskare i ämnet och jag har inte 4 studier som backar upp mig men när en "Köttbulle" har 15 ingredienser då börjar jag fundera.
 
Mina köttbullar innehåller (köttfärs,ägg, salt och peppar, ibland fond)
 
Jag personligen gillar att laga maten från grunden, där min rätt har så liten innehållsförteckning som möjligt och jag vet vad det jag stoppar i kroppen innehåller.
 
Som sagt äter jag godis mm och har full vetskap att det gör mig till en hycklare, men att stoppa i sig maten i mitt exempel varje dag och sen godis och alkohol på helgerna är 100 resor värre än det.
 
Som jag skrev i tidigare inlägg, om du ger din kropp bra bränsle så orkar du prestera, på jobbet, på träningen och i KÖKET. Mer ork till allt och den GODA cirkeln är igång.
 
Ät gärna skit, men inte varje dag till alla måltider. 
 
Unna dig MAT
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback