Rätt tillskott med proteinpulver och allt vad det heter

Det kan ibland vara svårt att veta vad man ska ta för tillskott och om man ska ta tillskott överhuvudtaget.
 
Dessa tar jag alltid:
 
Protein
Multivitaminer
Omega3
Aminosyror
Magnesium
 
Jag brukar köpa från lite olika ställen och jag tycker alla har sina fördelar.
 
Det handlar ju såklart om pris, effekt, smak och service såklart.
 
Vad ska man köpa för tillskott?
 
Först och främst ska man ställa sig frågan , behöver jag tillskott?
 
Personligen tycker jag att tillskott är bra.
Jag tycker det är skönt att alltid säkerställa att jag får i mig det jag behöver och hellre lite för mycket än för lite.
 
Multivitaminer tycker jag att ALLA ska ta oavsett ålder och aktivitetsnivå.
Grönsaker är bra men innehåller inte lika mycket näring som förut och för att alltid vara säker på att din kropp har det som behövs är multivitaminer grymt!
 
Protein går också att få i sig genom enbart kost men om man vill ligga på en nivå som de flesta som tränar mycket vill ligga på (ca 2 gram per kilo kroppsvikt) så är det enligt mig ganska jobbigt att ha med sig kycklingfileer hela tiden. 
Protein tillskott är bra.
 
Omega3 är perfekt för mig som inte gillar fisk så mycket, Omega3 stärker hjärta och dina kärl.
Det hjälper också en del mot inflammationer, hudirritationer,astma och tarmsjukdomar.
Sen består vår egen hjärna av en viss del omega3, ganska självklart eller hur?
Omega3 finns i bla fet fisk som lax, gräsbetande djur och vissa mejeriprodukter och ägg.
 
Aminosyror är kortfattat proteinets beståndsdelar.
När vi får i oss protein så är det aminosyrorna som kroppen tar upp som byggstenar till våra muskler.
Det finns två anledningar till att man inte bara kan ta aminosyror iställer för protein.
Del är det såklart dyrare för att det tuffare att framställa rena aminosyror.
Sen så är det så att kroppen tar upp aminosyror direkt och börjar arbeta in dem i systemet direkt.
Kroppen mår bäst av att ha en strid ström av aminosyror, det får den från exempelvis kött som bearbetas i magen och genom mejerivaror,ägg,bönor,linser mm.
 
Aminosyror tar jag precis innan träning och direkt efter för att ge mina muskler maximal återhämtning.
Man brukar tala om BCAA eller EAA när man pratar aminosyror och man kan förklara det såhär att BCAA (Branched amino acids) Består av Leucin,Isoleucin och Valin som är de tre aminosyrorna som enligt studier används mest vid muskeltillväxt och EAA (Essential Amino Acids) består av alla Essentiella aminosyror, alltså de som kroppen inte själv kan tillverka utan måste komma från kost.
EAA innefattar även BCAA och personligen använder jag tillskott som är EAA för att få mig BCAA men också få i mig de andra aminosyrorna som har sin del i musklernas utveckling.
 
Magnesium är ett mineral som är bra för benstommen, muskler, nerver, proteinsyntesen, immunförsvaret och är därför en självklar del i mitt intag.
Magnesiumbrist är vanligt och några tecken på brist är trötthet, huvudvärk, matsmältningsproblem, musklelsvaghet och kramper.
 
Pröva dig fram vilka tillskott du gillar och från vilket märke mm mm men min erfarenhet är att det dyrare är inte alltid bättre, bara ett tips.
 
Ursäkta för ett väldigt långt inlägg.
 
Vill bara säga att kosttillskott är ett TILLSKOTT och ska aldrig ersätta att du äter riktigt mat, ALDRIG!
Men jag tycker att kosttillskott är bra, jag är snart 27 år, tränar 6 ggr i veckan äter kosttillskott och har aldrig haft en riktigt förslitningsskada, jag har varit sjuk 1! gång de senaste 7 åren och jag vaknar på morgonen och känner att jag har energi.
 
Sov gott, det är också viktigt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback