Träna för att bli stark i grunden

Det finns många anledningar till att träna och många olika målbilder såklart.

Vissa vill forma kroppen för utseendet, vissa vill nå ett visst resultat på vågen och andra tränar enbart för att det är kul.

Jag tränar för att känna mig stark,frisk och för att det är roligt att se sina resultat förbättras och då menar jag främst förbättrade resultat i olika övningar.

 

För att nå alla dessa resultat finns en viktig bas som är till nytta och i många fall nödvändig för alla ovanstånde mål och träningsanledningar.

ATT TRÄNA FÖR ATT FÅ EN STARK KROPP.

 

För att få en stark kropp är det viktigt att se kroppen som en helhet och inte bara muskel för muskel.

Ett bra sätt att få en stark kropp är att träna rörelser och inte muskler.

Oavsett om du tränar enskilda muskler för att forma dessa så har du nytta av att ha en stark bas.

 

Vilka övningar bygger en stark grund?

Jo basen i all träning borde vara (enligt mig) dessa övningar.

Marklyft

Aktiverar stora muskler och bygger stark bål och nästan hela baksidan av kroppen samt lår.

 

Knäböj

Precis som marklyft bygger denna övning en stark bas och framförallt styrka i benen och sätet men också bålen.

 

Bänkpress

Bygger styrka i axlar, bröst och triceps.

 
 

Militärpress

Övning som bygger axlar och triceps.

 

 

Gemensamt för alla dessa övningar är att dom bygger på rörelser din kropp ofta gör i ett vanligt liv och därför är dom så viktiga.

Lyfta något från marken, ställa upp något ovanför ditt huvud, böja sig ner, trycka något från oss och dra något till oss.

 

Jag bygger min träning kring dessa övningar och när jag köra styrka är en eller flera av dessa alltid med.

Min absoluta favorit är marklyft för att en stark rygg och bål är för mig det viktigaste och sen är det en väldigt rolig övning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback